Levi | Skinnailu

skinnailu

Skinnailu

Levin skinnailureitit

Levin hiihtokeskus tarjoaa myös skinnailun harrastajille reittejä, jotka ovat tarkoitettu turvalliseen liikkumiseen tunturissa. Skinnailureitit eivät sijaitse kaukana rinteistä eivätkä lumvivyörymaastossa. Rinteiden ja hissien aukioloaikojen ulkopuolella rinteessä liikkuu ja työskentelee rinnekoneita ja moottorikelkkoja, joten noudata aina skinnailuun merkittyjä reittejä sekä niiden aukioloaikoja (skinnailu ja laskeminen reiteille merkittyjen aukioloaikojen ulkopuolella on kiellettyä turvallisuussyistä). Skinnaaminen tapahtuu aina omalla vastuulla.

Levin hiihtokeskus tarjoaa viisi eri skinnailureittiä. Yksi reiteistä, 6-hissin R.3 reitti, on auki ja käytössäsi ympäri vuorokauden. Jokaisen skinnailureitin lähtöpaikalla on aloitustaulu, josta näet reittikuvauksen, aukioloajan sekä kartan. Lue alta skinnausohjeet ja reittikuvaukset. Reitit on suunniteltu yhdessä Arto Majavan ja Saana Saltevon kanssa.

Skinnausreitit kaudelle 2023-2024:

• R1 auki

• R2 auki

• R3 auki

• R4 auki

• R5 auki

lsr rando1

Reitti on avoinna päivittäin klo 9:30 - 22:00. Alas saa laskea eturinteen rinteitä klo 22 saakka. Muilla hoidetuilla rinne-alueilla laskeminen alas sallittu vain rinteiden aukioloaikojen mukaan.

R.1 lähtee suoraan Zero Pointin takaa Express-hissin ala-aseman oikealta puolelta. Reitti mukailee kesäkelkkaradan pohjaa aina Express-hissin yläasemalle, josta reitti jatkuu Eturinteiden yläsompahissin vierustaa oikealta puolelta North-tuolihissin yläasemalle. Ravintola Horizont on Eturinteen skinnausreitin ensimmäinen päätepiste. Tästä voit nautiskellen laskea Eturinnettä pitkin alas.

Jos haluat jatkaa skinnausta, reitti jatkuu Horizontilta kohti huippua siirtymäreitin oikeaa laitaa ja kohti Glacier Express -tuolihissin yläasemaa. Ohitettuasi Glacier Express -tuolihissin yläaseman skinnausreitti jatkuu kohti 4-hissin ala-asemaa. Reitti kulkee 4-hissin vierustaa oikealta puolelta rinteessä ja lähtee seuraamaan siirtymäreitin 1-5 oikeaa laitaa kohti huippua ohittaen 5-hissin yläaseman, jatkaen aina kohti  7-hissin, Gondoli2000-hissin sekä West-tuolihissin ylätasannetta. Lataa gpx-jälki tästä.

rando-opasteet-levi-r2

Reitti avoinna 24h. Rinteiden 6.3 sekä 6.4 ollessa “hoitamattomina vapaalaskurinteinä“ alas saa laskea näitä pitkin 24h. Muilla hoidetuilla rinne-alueilla laskeminen alas sallittu vain rinteiden aukioloaikojen mukaan.

Skinnausreitti R.2 lähtee Taalon sompahissin ala-aseman oikealta puolelta ja se kulkee sompahissin vierustaa ohittaen sompahissin yläaseman. Reitti jatkuu isohkon montun vasenta laitaa, sähkölinjaa pitkin ja reitti erkanee R.3 reitistä montun jälkeen oikealle ja jatkaa omana reittinään 6.4. rinteen vasenta reunaa aina 6.3. sekä 6.2. rinteiden risteysalueelle, jonne reitti päättyy.

Tästä pääset laskemaan rinteillä 6.3 ja 6.4 niiden ollessa avoinna vapaalaskurinteinä. Lataa gpx-jälki tästä.

lsr rando 3

Reitti on avoinna 24h koko kauden. Hoidetuilla rinne-alueilla laskeminen alas sallittu vain rinteiden aukioloaikojen mukaan.

Skinnausreitti R.3 lähtee Taalon sompahissin ala-aseman oikealta puolelta ja se kulkee sompahissin vierustaa ohittaen sompahissin yläaseman. Reitti jatkuu rinteen vasenta reunaa kohti isohkoa monttua, josta reitti nousee sähkölinjalle ennen monttua, montun päästä reitti jatkuu sähkölinjaa pitkin oikealle vanhaa latupohjaa pitkin. Latupohjaa noustaan lähes moottorikelkkareitin risteysalueelle saakka. Noin 200m ennen risteystä reitti kaartaa oikealle, harvaan lähes aukeaan metsään. Vanhalta latupohjalta reitti kulkee viistosti kohti kelkkareittiä sekä mastoa. Reitin saavuttaessa kelkkareitin tuntuman, reitti kääntyy ylöspäin ja alkaa mukailemaan kelkkareittiä omana polkuna kohti mastoa. Maston tuntumassa, noin 100m ennen mastoa, reitti ylittää kelkkareitin, 7.1. rinteen sekä lumiaidan. Rinteen ylityksen jälkeen reitti nousee alueen oikeaa laitaa kohti 7-hissin yläaseman tasannetta, jonne reitti päättyy. Lataa gpx-jälki tästä.

lsr rando 4

South Pointin skinnausreitti on avoinna rinteiden ja hissien aukioloaikojen mukaan 9:30 - 18:00. Hoidetuilla rinne-alueilla laskeminen alas sallittu vain rinteiden aukioloaikojen mukaan.

R.4-reitti lähtee Leevilandian sompahissin ala-asemalta 8.1-rinteen oikeaa vierustaa kohti uutta huoltohallia, Service Pointia. Hallilta reitti siirtyy metsään, nousten loivasti oikealle ottaen suuntimaksi 7B.3-rinteen. Reitti saavuttaa 8.1-siirtymäreitin ja ylittää sen jatkuen 8.2-rinteen oikeaa laitaa. 8.2-rinteen yläpäässä reitti jatkuu 8.2 ja 7B.3 rinteiden välistä kohti 8-hissin yläasemaa. 8-hissin yläaseman tasanteelta, reitti ylittää 7.5-rinteen ja 7.4-rinteen risteysalueella. R.4-reitti jatkuu avomaastossa kohti South Pointin tuolihissin yläasemaa kiertäen yläaseman lumi-/tuuliaidan oikealta puolen, jonne päättyy South Pointin reitti.

Halutessaan South Pointin -tuolihissin yläasemalta pääsee skinnaamaan myös ylöspäin. Reitti jatkuu South-tuolihissin lumi-/tuuliaidan takaa 8-10-siirtymäreitin alapuolella kohti 7-hissin, West -tuolihissin ja Gondolin ylätasannetta, jonka huipulle reitti päättyy. Lataa gpx-jälki tästä.

lsr rando 5

Gondolialueen skinnausreitti on avoinna hissien aukioloaikojen mukaan klo 9:30 - 18:00. Hoidetuilla rinne-alueilla laskeminen alas sallittu vain rinteiden aukioloaikojen mukaan.

Reitti R.5 lähtee Gondoli 2000-hissin ala-aseman oikealta puolelta mukailen “huoltotietä” tien oikeaa reunaa pitkin. Reitti nousee tien myötäisesti kohti Home of Quattro -kylttiä, mukaillen metsän oikeaa reunaa. Home of Quattro -kyltin edestä tasanteelta, reitti jatkuu G.1-siirtymäreitin oikeaa reunaa aina West-tuolihissin rinnealueen tuntumaan.

W.3-rinteen risteysalueen tuntumassa reitti ylittää G.1-siirtymäreitin ja lähtee mukailemaan Santa's Cabin alamäkipyöräilyreittiä kohti Joulupukin majaa. Joulupukin majalta reitti kulkee vanhaa rinnepohjaa pitkin kohti Gondoli2000-hissin yläasemaa. Tästä reitti nousee viimeisen jyrkän osuuden kohti Gondoli2000-hissin yläasemaa oikealla puolella olevan lumi-/tuuliaaidan oikeaa puolta aina Gondoli2000-hissin ylätasanteelle, jonne reitti päättyy. Lataa gpx-jäkki tästä.

SKINNAUSOHJEET (SHKY)
  • Selvitä onko skinnaaminen sallittu hiihtokeskuksen alueella.

• Käytä nousemiseen vain keskuksen osoittamia reittejä.

• Noudata keskuksen sääntöjä, varoituksia ja määräyksiä.

• Älä häiritse toiminnallasi rinteessä laskevia.

• Skinnatessa liikut aina omalla vastuulla ja olet väistämisvelvollinen.

• Pidä huolta, että sinut nähdään.

• Käytä hämärässä ja pimeällä valoa.

• Lemmikkieläimiä ei saa ulkoiluttaa rinnealueella.

• Suljetussa rinteessä ei saa liikkua.

Lue Suomen hiihtokeskusyhdistyksen skinnaus-artikkeli: https://www.ski.fi/keskusuutiset/nauti-skinnaamisesta-turvallisesti/

Skinnausreittien kartta
SKINNAUSREITTIKARTTA-A3

Voit ladata kartan tästä.

Välinevuokraus ja kurssit

Zero Pointin vuokraamo tarjoaa vapaalaskuun tarkoitettuja leveitä freeski-suksia puuteriin ja rinteiden ulkopuolella laskemiseen. Osaan randositeillä varustettuihin suksimalleihin voidaan vuokrata myös nousukarvat, jotka mahdollistavat tunturiin nousun skinnaillen. Suksien muotoilu ja ominaisuudet helpottavat laskemista erityisesti pehmeässä lumessa.
Kysy lisää skinnailukursseista Levin hiihtokoulusta ja lähde tutustumaan vapaalaskuun sekä välineistöön turvallisesti hiihtokoulun opastuksella.