Rinnevalaistus tehostuu LED-tekniikan avulla, työntekijöiden osaaminen on avaintekijä
Led-teknologia on tuonut mukanaan merkittävän murroksen rinnevalaistuksen sähkönkulutuksessa. Vähintään yhtä tärkeää on kuitenkin ammattitaitoinen henkilöstö valvomossa. Valojen oikea-aikainen säätö tunturin nopeasti muuttuvien olosuhteiden mukaan on avain sekä rinneturvallisuuteen että energiansäästön.
Kysyimme rinnevalaistuksen energiatehokkuudesta ja järjestelmien kehityksestä Levi Ski Resortin sähkötöidenjohtajalta Kari Laitiselta.
– Tulin Levi Ski Resortille sähkötöihin jo vuonna 2002. Töitä onkin riittänyt, sillä hiihtokeskuksessa miltei kaikki toimii sähköllä – hissit ja lumetuskalusto mukaan lukien, kertoo Kari.
– Led-teknologian tuomaa murrosta lukuun ottamatta rinnevalaistuksen perusperiaatteet eivät ole hirveästi muuttuneet. Testaamme jatkuvasti uusimpia elektronisia järjestelmiä, mutta harvat näistä pääsevät käyttöön saakka, sillä luonnonolosuhteet tunturissa ovat useimmiten aivan liian ankarat hienoelektroniikkaa ajatellen.
– Esimerkiksi kiinteistöautomaatiosta tutut valaisinjärjestelmät vaatisivat, että rinteessä sijaitseviin sähkökaappeihin perustettaisiin ohjauskeskuksia, joissa on paljon herkkää elektroniikkaa. Jotta elektroniikka kestäisi, meidän täytyisi lämmittää näitä peltikaappeja läpi koko talven, mikä ei sitten enää olisikaan kovin energiatehokasta.
– Tunturi-Lapissa on voimakkaita tuulia ja kovaa pakkasta, joka lauhtuu nopeasti ja pakastuu jälleen äkkiä. Tämä aiheuttaa monenlaista haastetta rinnevalaistuksen kanssa etenkin rinteiden yläosissa. Puurajan yläpuolella muodostuu tykkylunta niin paljon, että valaisimien pitää olla todella kestäviä, että pysyvät ylipäätään siellä pylväiden päässä. Jo yhdessä yössä voi tulla 15 senttiä painavaa lunta, jolloin jopa itse pylväät alkavat ennen pitkää taipumaan lumikuorman alla. Siksi lumi joudutaan tyhjäämään pylväiden päältä useamman kerran kaudessa.
– Laitevalmistajilta onkin tullut kommenttia, että näissä olosuhteissa toimivat lähinnä sotilaskäyttöön suunnitellut välineet, Kari naurahtaa.
– Toistaiseksi automaattiset ratkaisut eivät muutenkaan korvaa ihmissilmää. Esimerkiksi hämäräkytkimet eivät rekisteröi sumua. Sumuisalla kelillä on rinneturvallisuuden kannalla tärkeää valaista rinteitä siten, että pinnanmuodot saadaan tuotua laskijoille näkyviksi valolla ja varjolla. Hämäräkytkin mittaa ainoastaan päivänvalon määrää, joten se sammuttaisi valot sumusta huolimatta. Tällöin vaarantuisi rinneturvallisuus.
– Siksi rinteiden valaistusta ohjataan tänäkin päivänä rinteiden alaosassa sijaitsevista valvomoista, joissa rinteen eri osien olosuhteita seurataan tarkasti. Osaava henkilökuntamme ohjaa valaistusjärjestelmää siten, että nopeasti muuttuvissa olosuhteissa rinteessä on aina turvallista. Samalla pidetään huolta, ettei valoja polteta silloin, kun olosuhde ei sitä vaadi. Energiansäästö on tässäkin tapauksessa pitkälti käyttäjistä kiinni, jonka vuoksi koulutamme henkilökuntamme näihin tehtäviin huolella, Kari kertoo.
Kaudelle 2023-2024 otettiin käyttöön valaistuksen etäohjaus. Etäohjaus sujuvoittaa rinnetyötä ja tekee siitä entistä tehokkaampaa ja turvallisempaa.
LEDIT SÄÄSTÄVÄT SÄHKÖÄ
Ensimmäiset ledit, yhteensä 20 valaisinta, hankittiin rinnevalaistukseen syksyllä 2015. Tämän ensimmäisen hankinnan jälkeen jouduttiin kuitenkin ottamaan aikalisä, sillä ilmeni, että ledien linssitekniikka oli edelleen suhteellisen lapsenkengissä, jolloin valo hajautui eikä lumen pintaan saatu kohdennettua luvattua valaistusvoimakkuutta.
– Nuo ensimmäiset led-valaisimet näyttivät kirkkailta katsottaessa, mutta lumen pintaan valoa ei silti saatu riittävästi. Nykyään meillä on jatkuvasti testattavana uusia valaisimia. Asennamme ne pylväisiin ja käymme yöllä mittaamassa luksimittarilla lumen pinnasta todellisen valaistusvoimakkuuden. Tarkoista laskelmista huolimatta on välttämätöntä myös mitata voimakkuus aina käytännön olosuhteissa, kertoo Kari.
– Linssitekniikka on noista ajoista onneksi kehittynyt, ja pääsimme kesällä 2018 vaihtamaan Eturinteeseen vanhojen monimetallivalaisinten tilalle led-valaisimet, yhteensä 206 kappaletta. Uusien led-valaisimien valo rajautui testeissä tarkasti, mikä tarkoittaa, että se ei hajaudu ja sitä voidaan myös helposti suunnata valaisinta kääntämällä.
Eturinteeseen asennetaan led-valaisimia kesällä 2018
– Olemme olleet Eturinteen ledeihin tyytyväisiä, ja suunnitelmissa on ensi kesälle uusi valaistuslinja West Pointin huippumodernin tuolihissin oikealle puolelle. Sinne tarvitaan noin 50 valaisinta. Toimittajaa emme ole vielä valinneet, mutta testaamme parasta aikaa valaisimia kolmelta eri toimittajalta. Meillä on myös Eturinteeseen tarkoitettuja valaisimia jonkin verran varastossa, joten voi myös olla, että käytämme ensin nämä varastot loppuun.
TULEVAISUUDESSA LEDIT MYÖS WORLD CUP -RINTEESEEN
Led-teknologia on kehittynyt vauhdilla, ja sillä saadaan nykyään sellaiset valaisutehot, että tutkimme parasta aikaa sen käyttöönottoa myös Levi Black -rinteessä, jossa alppihiihdon maailmancup vuosittain järjestetään.
– Kisarinteessä joudutaan valaisemaan huomattavasti laajempi alue todella tehokkaasti. Tavallisilla rinteillä käyttämämme perinteiset monimetallivalaisimet ovat teholtaan 400 W, mutta leveässä kisarinteessä tavallisetkin rinnevalaisimet ovat teholtaan 1000 W ja kilpailuvalaisimet 2000 W. Kilpailuvalaisimia ei käytetä muuten kuin kilpailuissa sekä ajoittain pylväiden lumikuormaa sulatettaessa, Kari kertoo.
– Kisarinteessä on tarkoitus korvata ensin jatkuvassa käytössä olevat 1000 wattiset rinnevalot. Vaihdon aika tulee, kun valot saavuttavat noin viisivuotisen elinkaarensa lopun, jolloin niiden valoteho laskee dramaattisesti.
– Monimetallilampuissa on ollut aina hävikkiä, jolloin lumen pinnalle on saatu noin 70 % siitä luksimäärästä, mitä valmistaja on luvannut. Led-valaisimilla pystytään valaistu alue rajaamaan huomattavasti tarkemmin, jolloin luvattu valaistusvoimakkuus saadaan lumenpintaan. Led-valojen hyötysuhde on merkittävästi parempi. Samalla led-teknologia tuo mukanaan myös täysin uudenlaisia hyötyjä. Esimerkiksi led-valaisimet, joita kaavailemme kisarinteeseen, tarjoavat lisäksi mahdollisuuden erikoisvalokuvioihin ja -efekteihin.
LEDEIHIN SIIRTYMINEN KANNATTAA MYÖS TALOUDELLISESTI
Vaikka led-valaisimet ovat vielä 2-3 kertaa kalliimpia kuin perinteiset monimetalliset rinnevalaisimet, niiden elinkaari on huomattavasti pidempi, valoteho parempi ja energiankulutus merkittävästi pienempi. Esimerkiksi Eturinteen led-valaisimien takaisinmaksuaika on pelkästään säästetystä sähköstä laskettuna vain hieman yli 2 vuotta. Samalla säästetään esimerkiksi vanhojen polttimoiden vaihtotöissä.
– Kaikkineen säästämme Eturinteillä kaudessa noin 269 280 kWh. Olemme siirtyneet ledeihin myös esimerkiksi Gondolialueen aluevalaistuksessa, jossa säästämme kaudessa noin 18 668 kWh. Myös suurin osa hallitiloistamme valaistaan tätä nykyä ledeillä. Tämän myötä halleissa näkee paremmin työskennellä ja myös paloturvallisuus on parempi verrattuna perinteisiin loisteputkiin, sanoo Kari.
Levi Ski Resortin rinteistä ja rinnealueista 26 on rinnevalaistuksen ja lumetuksen piirissä. Lisäksi hiihtokeskus tarjoaa 21 rinnettä puhtaasti luonnonvalolla ja -lumella.
Tiesitkö, että Levi on Pohjoismaiden ensimmäinen ISO 14001 -ympäristösertifikaatin saanut hiihtokeskus? Tutustu ympäristövastuuseemme!
Muista jakaa myös omat ympäristötekosi kanssamme #sustainablelevi -tunnuksella somessa!